بشر در زندگی اجتماعی و فردی ، مرهون نعمت انتظار است و اگر از انتظار بیرون بیاید و امیدی به آینده نداشته باشد ، زندگی برایش مفهومی نخواهد داشت و بی هدف می شود .
حرکت و انتظار، در کنار هم می باشند و از هم جدا نمی شوند ؛ انتظار علت حرکت و تحرک بخش است . آنچه مورد انتظار است ، هرچه مقدس تر و عالی تر باشد ، انتظارش نیز ارزنده تر و مقدس تر خواهد بود و ارزش مردم را باید از انتظاری که دارند شناخت :
خلاصه همه منتظرند ، کاسب ، صنعتگر ، کشاورز ، باغدار ، معلم ، پدر و مادر همه منتظرند ، بلکه ملتها و جامعه ها و حکومتها نیز منتظرند .
ط رژیمهای سرمایه داری انتظار دارند تا قدرتشان بیشتر گسترش یابد و دنیا را شدیدتر به زیر یوغ بی رخم استثمار خود بکشند
ط رژیمهای کمونیستی منتظرند انقلاب کمونیستی همه جا را زیر چتر خود بگیرد و شدت فقر و جنگ و اختلاف طبقاتی ، تحول ایجاد کرده اوضاع را به نفع آنان عوض کند .
لذا قرآن کریم نیز می فرماید : " بگو همه منتظرند ، پس منتظر باشید . " (1)
اگر انتظار در این دنیا از بشر گرفته شود ، دیگر ادامه حیات برایش بی لذت و بی معنی است . انتظار است که زندگی را لذت بخش ، با روح و با معنی می سازد و شخص را به زندگی علاقه مند می نماید پس همه جهان ، همه جامه ها و همه مردم و افراد ، تا هستند و در سراشیبی سقوط و انقراض و فنا و مرگ و نیستی وارد نشده اند ، منتظرند و باید منتظر باشند .
اسلام که تعلیمات و هدایتهایش بر اساس فلسفه عمیق و صحیح اجتماعی و واقعی قرار دارد ، اصل انتظار و نگاه به سوی آینده را پشتوانه بقای جامعه مسلمان و محرک احساسات و مهیج روح فعالیت قرار داده است و انتظار آینده بهتر و عصر فتح و گشایش و فرج را برترین اعمال شمرده است و رهبر عظیم الشأن آن ، انتظار فرج را افضل اعمال امت خود معرفی فرموده است . (2)
بر این اساس ، مسلمانان عموما و به خصوص شیعیان منتظرند تا سراسر گیتی را عدل و علم ، توحید و ایمان و برابری و برادری فرا گیرد و آن رهبری که وعده ظهور او در قرآن وصدها احادیث معتبر وارد شده است ، ظاهر شود و آئین توحیدی اسلام را که در شرق و غرب جهان وارد شده است ظاهر کرده و گسترش دهد و امت واحد ، حکومت واحد ، قانون واحد و نظامی واحد ایجاد کند و تمام افراد بشر را متحد ، هم صدا ، هم قدم و به هم پیوسته سازد
آن چنانکه از بررسیهای عمیق و دقیق در تاریخ و در فلسفه ادیان و در قرآن کریم و احادیث و روایات استفاده می شود ، فلسفه انتظار به عنوان یک عامل و ماده حیاتی مهم در تمام ادیان آسمانی وجود داشته و رمز بقا و موجودیت آنها بوده است و هم اکنون هم از عوامل بقای جامعه مسلمین است
دیدگاهی وسیع :
در ضمن این انتظار است که دیدگاه وسیع و افق نظر بلند مسلمانان و به خصوص شیعیان را نشان می دهد . در حالیکه بسیاری از مردم و ملل دیگرانتظار می برند که بر ملتهای دیگر مسلط شده و آنها را استثمار نمایند .
در این هنگام یک مسلمان در انتظار روزی است که جهان به زیر پرچم حق و عدالت و توحید و حکومت جهانی اسلام و احکام خدا درآید و تمام بی عدالتیها و نا برابریها نابود گردد و این فاصله های پوچ از میان خلق خدا برداشته شود
مسلمانان انتظار روزی را می کشند که فقر و بدبختی و جهل و نادانی از سراسر گیتی ریشه کن گردد و بصیرت جامعه کامل و افراد صالح و دادگر ، زمامدار امور باشند ؛ اختلافات جغرافیائی و ملی و دینی و سیاستها و رژیمها و مسلکهای باطل از بین برود .
این بینش و انتظار مسلمانان است که خیر و سعادت ، عصر آزادی و برابری همگان ، آسایش و رفاه ، علم و ترقی و عدالت و نیک بختی را برای تمام افراد بشر خواهان است .
این انتظار، شخص را محکم و مقاوم ، با اراده و نفوذ ناپذیر ، مستقل و شجاع و بلند همت می سازد .
این انتظار لفظ نیست ، گفتن نیست ، عمل است ، حرکت است ، نهضت و مبارزه و جهاد است ، صبر و شکیبائی و مقاوت است.
« برگرفته از کتاب " امامت و مهدویت " ، تألیف : آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ، ( با اندکی تصرف ) "